New Media στην Ελλάδα

Τεκμηρίωση για τα Μέσα Ενημέρωσης με ψηφιακή διανομή (και όχι μόνο…)

Η ανακάλυψη του τροχού

Ανακοίνωση Δ.Ε και Ε.Κ.Δ.

Παρανόμως το ΕΤΑΠ-ΜΜΕ δεν εισπράττει αγγελιόσημο από διαφημίσεις σε ηλεκτρονικές εφημερίδες και περιοδικά, τονίζουν σε ανακοίνωση τους (12.2.2009) με τίτλο: «Η ανακάλυψη του τροχού από τον αντιπρόεδρο του Σόμπολου», οι παρατάξεις Δημοσιογραφική Ενότητα (ΕΣΗΕΑ) και Ενωτική Κίνηση Δημοσιογράφων (ΕΣΠΗΤ), επιχειρώντας να απαντήσουν στο ερώτημα: «ΤΙ ΚΡΥΒΕΙ Η ΑΙΦΝΙΔΙΑ ΜΕΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΣΑΛΑΠΑΤΗ ΓΙΑ ΤΑ «ΠΟΡΤΑΛ»; Ακολουθεί η επιστολή:

Η ηγεσία της παράταξης Κ.Ε.Δ. ανακάλυψε προ ολίγων ωρών τον τροχό και έθεσε στους εξουσιαστές (τους οποίους δεν αντιπολιτεύεται), το ζήτημα των ιντερνετικών μέσων ενημέρωσης με στόχο την απόδοση αγγελιοσήμου και την ασφαλιστική και συνδικαλιστική κάλυψη των εργαζομένων στα «νέα» μέσα. Αύριο ίσως ανακαλύψει και την πυρίτιδα, όπερ σημαίνει, ότι πιθανόν να αντιληφθεί ότι κάποιοι πρέπει να τηρήσουν το νόμο που δεν εφαρμόζουν χρόνια τώρα, από τότε που ήταν πρόεδρος της ΠΟΕΣΥ ο νυν αντιπρόεδρος της ΕΣΗΕΑ Δημήτρης Τσαλαπάτης.

Οι συνομιλητές της συνδιοίκησης των επαγγελματιών συνδικαλιστών της εργοδοσίας, στην κυβέρνηση, ίσως κι αυτοί με τη σειρά τους αντιληφθούν ότι δεν χρειάζεται να νομοθετήσουν νυχτιάτικα και με τροπολογίες – ρουσφέτια όπως συνηθίζουν. Είναι αρκετό, απλώς να φροντίσουν για την αυστηρή εφαρμογή του νόμου!

Σημειώνουμε, ότι είναι σύννομη η είσπραξη αγγελιοσήμου από τις ενημερωτικές ιστοσελίδες και portals που παράγουν δημοσιογραφικό έργο και θα έπρεπε τόσο το ΤΣΠΕΑΘ στο παρελθόν, όσο και το ΕΤΑΠ-ΜΜΕ σήμερα, να έχουν επιληφθεί. Σε αντίθετη περίπτωση πρέπει να λογοδοτήσουν στους ασφαλισμένους τους, και να εξηγήσουν και γιατί δεν ελέγχουν τις επιχειρήσεις των ΜΜΕ για την απόδοση του αγγελιοσήμου, όπως υποχρεούνται.

Σε ότι αφορά το βοηθό του κ. Σόμπολου στην ΕΣΗΕΑ, ανακαλύπτει εσχάτως συναδέλφους που μέχρι πριν λίγες εβδομάδες δεν ήθελε ούτε να γνωρίζει. Μετά από αυτό η ελπίδα είναι να ανακαλύψει και το πρόβλημα με τα μπλοκάκια…

Σημασία πάντως έχει ποιός τηρεί το νόμο, ποιος διευκολύνει μια κυβέρνηση για το αντίθετο, σπρώχνοντας τις εξελίξεις σε νέες νομοθετικές ρυθμίσεις – και γιατί το κάνει σε εποχές πονηρές και ύποπτες. Όπως για παράδειγμα η δική μας εποχή, όπου η Ευρωπαϊκή Κοινότητα εντός ολίγων μηνών θα επιβάλλει δημοσίευση των ισολογισμών από το διαδίκτυο (από τα μέσα ενημέρωσης;) και οι μεγάλοι όμιλοι ετοιμάζονται να δώσουν προτεραιότητα στη διαδικτυακή παρουσία.

Αυτός είναι ένας καλός λόγος, βολεύονται και οι εργοδότες από τις… εξελίξεις, για να ορίσει εκ νέου τα πράγματα η κυβέρνηση, όπως προανήγγειλε ο διορισμένος εκπρόσωπος των Πετραλιά – Σόμπολου – Τσαλαπάτη στη συνάντηση των Δ.Σ. της ΠΟΕΣΥ και του ΕΔΟΕΑΠ.

Να όμως ποια είναι η αλήθεια και πόση απόσταση έχει από τη δική τους υποκρισία: Ο λόγος δεν γίνεται για τα blogs, επώνυμα ή μη, τα οποία θα πρέπει να συνεχίσουν να έχουν την ελευθερία της ερασιτεχνικής παρέμβασης, αλλά για εκείνες τις ιστοσελίδες «που έχουν ως δραστηριότητα, αποκλειστική ή μη: α) την έκδοση εφημερίδων ή περιοδικών, σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία, ή εντύπων που περιέχουν ύλη, πολιτικού ή οικονομικού χαρακτήρα, σε οποιαδήποτε μορφή εκδίδονται, διαδίδονται ή διανέμονται, συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτρονικής, ή

δ) την παροχή μέσω του διαδικτύου υπηρεσιών οπτικού ή/και ακουστικού περιεχομένου, εφόσον το περιεχόμενο αυτό έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και ειδικότερα περιλαμβάνει, κατά το πρότυπο των έντυπων εφημερίδων, ειδήσεις για πολιτικά ή κοινωνικά ή οικονομικά γεγονότα και εκδηλώσεις, καθώς και άρθρα, σχόλια, συνεντεύξεις ή συζητήσεις για τα θέματα αυτά. (διευκρινίζεται βεβαίως ότι η επιχείρηση η οποία έχει ως δραστηριότητα την παροχή υπηρεσιών πρόσβασης στο διαδίκτυο δεν θεωρείται επιχείρηση μέσων ενημέρωσης).

Πρόκειται για το Ν.3414/2005 (ΦΕΚ Α’ 279/2005), ο οποίος τροποποιεί διατάξεις του Ν.3310/2005. Ασφαλώς, όλοι θυμούνται τη φαιδρότητα του «βασικού μετόχου» και τους πρωταγωνιστές της παρωδίας Παυλόπουλου – Ρουσόπουλου, να επιχειρηματολογούν για όλα τα άλλα, εκτός από αυτές τις διατάξεις. Να που τις βρίσκουμε πάλι μπροστά μας, και αυτές και τον κ. Παυλόπουλο.

Και για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις (π.χ. πως θα καθορίσουμε ποιές επιχειρήσεις μπαίνουν στη διαδικασία του αγγελιοσήμου, π.χ. αν φιλοξενούνται σε ξένο server), στην ίδια παράγραφο 4 του άρθρου 2 υπάρχει σαφής περιγραφή που μπορεί να δώσει λύσεις: «Επιχείρηση Μέσων Ενημέρωσης» είναι η με οποιαδήποτε νομική μορφή οντότητα ή επιχείρηση, ανεξαρτήτως του κοινωφελούς ή μη σκοπού της, η λειτουργία της οποίας υπάγεται στη δικαιοδοσία του Ελληνικού Κράτους εφαρμοζομένων αναλόγως των διατάξεων του άρθρου 3 του Π.Δ. 100/2000 (ΦΕΚ Α’ 98/17.3.2000), για τη δικαιοδοσία του Ελληνικού Κράτους (άρθρο 2 της οδηγίας 89/552/Ε0Κ όπως αυτή τροποποιήθηκε από την οδηγία 97/36/ΕΚ). Δηλαδή, η επιχείρηση που είναι εγκατεστημένη στην ελληνική επικράτεια, ή έχει τα κεντρικά γραφεία στην Ελλάδα, ή οι συντακτικές αποφάσεις λαμβάνονται εντός της χώρας, ή στην ελληνική επικράτεια εργάζεται ένα σημαντικό τμήμα του προσωπικού, κ.λπ.

Ωστόσο, αφού ο νόμος δεν εφαρμόζεται, τα ιντερνετικά μέσα ενημέρωσης συνιστούν σήμερα υποκαταστήματα κάθετων μονάδων εκδοτικών επιχειρήσεων, μέσω των οποίων γίνεται όργιο διαφημιστικής συναλλαγής χωρίς απόδοση αγγελιοσήμου, με εργαζόμενους δύο ταχυτήτων. Άρα η πρεμούρα ορισμένων για νέες κατευθυνόμενες «ρυθμίσεις» ίσως να είναι μία ακόμη προεκλογική πράξη του θλιβερού θιάσου της συγκυβέρνησης.

Η ΠΟΕΣΥ οφείλει να κινηθεί άμεσα στην κατεύθυνση της υπεράσπισης του νόμου και της υποχρέωσης του Δ.Σ. του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ να εφαρμόσει πιστά τις κείμενες διατάξεις.

    Δημοσιογραφική Ενότητα                     Ενωτική Κίνηση Δημοσιογράφων

                           (ΕΣΗΕΑ)                                                                            (ΕΣΠΗΤ)

Written by gr.mme.observer

12 Φεβρουαρίου 2009 στις 11:57 μμ

Αναρτήθηκε στις New Media

Tagged with , ,

Αρέσει σε %d bloggers: