New Media στην Ελλάδα

Τεκμηρίωση για τα Μέσα Ενημέρωσης με ψηφιακή διανομή (και όχι μόνο…)

Microsoft: το διαδίκτυο θα ξεπεράσει το 2010 την τηλεόραση

Σύμφωνα με έρευνα της Microsoft, το διαδίκτυο θα ξεπεράσει την τηλεόραση ως το μέσο επικοινωνίας με τη μεγαλύτερη χρήση από πλευράς καταναλωτών, μέχρι τον Ιούνιο του 2010, στην Ευρώπη. Αν διατηρηθούν οι σημερινοί ρυθμοί ανάπτυξης, η αμερικανική εταιρεία προβλέπει ότι η χρήση internet θα φτάσει τις 14,2 ώρες την εβδομάδα, έναντι 11,5 ωρών στις οποίες θα περιοριστεί η τηλεόραση. Η έρευνα αφορούσε μια σειρά αγορές (Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία, Μ. Βρετανία, Βέλγιο, Αυστρία, Ελβετία, Δανία, Σουηδία, Ολλανδία, Φιλανδία, Νορβηγία, Τουρκία, Κύπρο, Ελλάδα κ.ά.), οι οποίες όμως είναι από τη φύση τους ανομοιογενείς.

Η Γερμανία και οι σκανδιναβικές χώρες έχουν κατά κανόνα πολύ χαμηλότερα ποσοστά χρήσης τηλεόρασης, σε σχέση με τις χώρες του μεσογειακού νότου όπως είναι η Ελλάδα. Επίσης η χρήση internet δεν σημαίνει κατ’ ανάγκην την εγκατάλειψη της χρήσης της τηλεόρασης, αν και για τις ηλικίες 18-24, η οθόνη του υπολογιστή είναι η μόνη «τηλεοπτική συσκευή» που χρησιμοποιούν.
Παρ’ όλα αυτά -και παρά το γεγονός ότι στην Ελλάδα η χρήση τηλεόρασης είναι πολύ μαζικότερη από το μέσο όρο της υπόλοιπης Ευρώπης (προσεγγίζει το διπλάσιο)- οι επερχόμενες αλλαγές σε ολόκληρη την Ευρώπη είναι πάρα πολύ μεγάλες και θα αλλάξουν προπαντός τη δομή της παραγωγής τηλεοπτικού προϊόντος με τρόπο καταλυτικό για την εξέλιξη όλων των αγορών ΜΜΕ.

Ως τώρα οι μεγάλοι τηλεοπτικοί σταθμοί ήταν κατά κύριο λόγο οι παραγωγοί τηλεοπτικού προϊόντος και αυτό ήταν και το υπόβαθρο της ισχύος τους. Υπήρχαν βέβαια και οι «ανεξάρτητοι» παραγωγοί, οι οποίοι όμως βρίσκονταν ως επί το πλείστον σε σχέση εξάρτησης από τους τηλεοπτικούς σταθμούς, οι οποίοι ήταν οι μόνοι που θα μπορούσαν να αγοράσουν το προϊόν τους. Με δεδομένο το μικρό αριθμό οικονομικά ισχυρών τηλεοπτικών σταθμών αλλά και τη φυσική τάση συγκέντρωσης των διαφημιστικών εσόδων στους μεγαλύτερους σταθμούς, λόγω οικονομιών κλίμακας, η αγορά λειτουργούσε ολιγοπωλιακά και οδηγούσε σε μεγάλες συγκεντρώσεις πολιτικής και οικονομικής ισχύος. Με πιο προφανή απόδειξη αυτής της υπερσυγκέντρωσης την περίπτωση Μπερλουσκόνι στην Ιταλία.

Η μετάβαση στην πραγματική εποχή του διαδικτύου θα λειτουργήσει καταλυτικά σε σχέση με αυτήν την υπερσυγκέντρωση. Τόσο στο επίπεδο της ψυχαγωγίας, όσο και σ’ αυτό την κλασικής ενημέρωσης. Η τεράστια διάδοση της φθηνής ασύρματης ψηφιακής τεχνολογίας παραγωγής ήχου και εικόνας και η επανάσταση των blogs, σε συνδυασμό με την αντίστοιχη έκρηξη των ερασιτεχνικών τραγουδιών και βίντεο, προσφέρουν στον χρήστη μια απίστευτη ποικιλία από οπτικοακουστικό υλικό. Ταυτόχρονα και για τον επαγγελματία που θα ήθελε να εξελιχθεί σε πραγματικά ανεξάρτητο παραγωγό, οι ευκαιρίες οι οποίες διανοίγονται είναι τεράστιες, αφού η ανάγκη για ισχυρούς ενδιάμεσους δεν υπάρχει πια. Οι εξελίξεις στο διαδίκτυο σημαίνουν ότι μπορείς να δεις την αγαπημένη σου τηλεοπτική σειρά (ιδίως αν πρόκειται για αμερικάνική αλλά όχι μόνο), ή τις αγαπημένες σου ειδήσεις όποτε εσύ θέλεις και χωρίς να χρειάζεσαι ενδιάμεσο.

Η δύναμη της συνήθειας είναι ισχυρή και για την ώρα αποτρέπει τη μαζική αλλαγή συμπεριφορών στις μεγαλύτερες ηλικίες. Όμως η τάση είναι σαφής και οι ταχύτητες μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερες απ’ ότι υπολογίζαμε, όπως δείχνει και η ανωτέρω έρευνα. Όποιος δεν προετοιμαστεί για τις αλλαγές μπορεί λοιπόν μέσα στην επόμενη πενταετία να βρεθεί προ εκπλήξεων. Ακόμα και στην Ελλάδα. Η καινοτομία κινείται με τρόπους που ενίοτε εκπλήσσουν ακόμα και τους ίδιους τους δημιουργούς της (πόσο μάλλον αυτούς που παρέμεναν προσκολλημένοι στις παραδοσιακές συνήθειες). Και η ισχύς του παρόντος κάθε άλλο παρά προδικάζει το μέλλον.

Ας μην ξεχνάμε το παράδειγμα των αρχών του περασμένου αιώνα, όταν οι τροχήλατες άμαξες είχαν την καλύτερη χρονιά τους το έτος ακριβώς στο οποίο ξεκίνησε η βιομηχανική παραγωγή αυτοκινήτων και δύο-τρία χρόνια πριν την ουσιαστική εξαφάνιση του κλάδου αυτού.

Πηγή: Marketing Week

Written by gr.mme.observer

29 Απριλίου 2009 στις 11:40 μμ

Αναρτήθηκε στις New Media

Tagged with , ,

Αρέσει σε %d bloggers: