New Media στην Ελλάδα

Τεκμηρίωση για τα Μέσα Ενημέρωσης με ψηφιακή διανομή (και όχι μόνο…)

Τα όρια των Μέσων σταδιακά εξαφανίζονται

[Από το blog του Aristerix (Πίσω από τις κάμερες 24/05/09) – αναδημοσίευση από το ΠΡΙΝ] Υποχρεωτική η καταβολή του αγγελιοσήμου στα ηλεκτρονικά μέσα. Είναι θέση της ΠΟΕΣΥ, η οποία έστω και καθυστερημένα αποφάσισε να εναντιωθεί στα σχέδια των επιχειρηματιών των Μέσων ενημέρωσης, να καταργήσουν τον πόρο του αγγελιοσήμου. Στη γνωμοδότηση του νομικού συμβούλου της ΠΟΕΣΥ Τάσου Πετρόπουλου αναφέρεται πως «είναι προφανής η υποχρέωση καταβολής (αγγελιοσήμου) από τους υπόχρεους» για τα νέα μέσα, δηλαδή για τις ενημερωτικές ιστοσελίδες, το IPTV κ.α.

Ο στόχος των εκδοτών είναι προφανής. Το χαρτί σταδιακά πεθαίνει και στο νέο ηλεκτρονικό καθεστώς οι δημοσιογράφους δεν θα πρέπει να απολαμβάνουν αξιοπρεπούς ασφάλισης, αλλά επισφαλείς θέσεις εργασίας. Γι‘ αυτό σταδιακά πέφτουν στην αγορά οι ιδέες για τη μετατροπή των ημερήσιών φύλλων αποκλειστικά σε ηλεκτρονικά και τη διατήρηση μόνο των εκδόσεων «σούπερ μάρκετ» του Σαββατοκύριακου με τις προσφορές

Ούτως ή άλλως, εδώ και καιρό δεν μιλάμε πλέον για blogs ή για ιστοσελίδες, αλλά στην πραγματικότητα για ηλεκτρονικές πλατφόρμες που μεταφέρουν κείμενα και οπτικοακουστικό περιεχόμενο, συνεπώς τα ίδια τα όρια των Μέσων σταδιακά εξαφανίζονται.

Όμως η ουσία είναι πως οι εκδότες δεν επιθυμούν πλέον τους δημοσιογράφους, παρά μόνο τους ενσωματωμένους δημοσιογράφους. Η πολιτική των προσφορών μπορεί να κοστίζει ακριβά στις εφημερίδες, όμως συντηρεί στο επίπεδο των προηγούμενων ετών τις πωλήσεις τους και παρέχει το βιαστικό συμπέρασμα πως δεν είναι υποχρεωμένοι να έχουν τόσους πολλούς δημοσιογράφους, γραφίστες, διορθωτές κι άλλες ειδικότητες. Αρκεί μια ομάδα καλών επιμελητών κειμένων που μπορούν να επεξεργάζονται κείμενα από τα πρακτορεία και τη χρυσή ελίτ των αρθρογράφων που μεταφέρουν τη γραμμή της ιδιοκτησίας.

Παρόμοια είναι και η κατάσταση στην τηλεόραση. Οι ιδιοκτήτες των τηλεοπτικών σταθμών, που μόλις πρόσφατα σε αντάλλαγμα των δωρεάν κομματικών διαφημίσεων, είδαν το ενοίκιο για τη χρήση των συχνοτήτων να μειώνεται στη μέση, δηλώνουν πως δεν χρειάζονται τα «περιττά» δελτία ειδήσεων τα μεσάνυχτα, ή και ακόμη το κεντρικό δελτίο – καφενείο. Το πρόγραμμα μαγειρικής του Alpha υποτίθεται πως δημιουργεί προβληματισμό γιατί οι τηλεθεατές απορρίπτουν τα δελτία ειδήσεων και κοιτάνε πως φτιάχνει τα σουτζουκάκια η γειτόνισσα.

Ειδικά αυτή η συζήτηση είναι μια τεράστια φούσκα. Στη Μεγάλη Βρετανία οι αποκαλύψεις της DailyMail προκαλούν κλυδωνισμούς και παραιτήσεις, ενώ πριν από 6 μήνες η αντιπαράθεση Κοντομηνά- κυβέρνησης, επέτρεψαν την αποκάλυψη του σκανδάλου της Μονής Βατοπεδίου.

Η νέα τεχνολογία λοιπόν, ενώ χρησιμοποιείται ως μέσο πίεσης για τη συρρίκνωση της δημοσιογραφικής εργασίας, πρέπει να αποτελεί την πλατφόρμα αντεπίθεσης. Αν οι εκδότες δεν θέλουν τους δημοσιογράφους, τότε αυτοί, μπορούν να βρεθούν ξανά με το κοινό, απευθείας στο Internet.

Written by gr.mme.observer

24 Μαΐου 2009 στις 11:59 μμ

Αρέσει σε %d bloggers: