New Media στην Ελλάδα

Τεκμηρίωση για τα Μέσα Ενημέρωσης με ψηφιακή διανομή (και όχι μόνο…)

Σε κρίση το φωτορεπορτάζ

[από ΤΟ ΒΗΜΑ, © Τhe Τimes, 2009] Oταν, στο τέλος του Αυγούστου, φωτορεπόρτερ και θαυμαστές θα συγκεντρωθούν στη Νότια Γαλλία για το «Visa pour l΄ Ιmage», το ετήσιο φεστιβάλ φωτορεπορτάζ, πολλοί θα αναρωτηθούν για πόσο ακόμη θα αντέξουν. Εφημερίδες και περιοδικά μειώνουν τους προϋπολογισμούς που αφορούν τις εικόνες ή τους καταργούν εντελώς, ενώ οι τηλεοπτικοί σταθμοί περιορίζουν την ειδησεογραφική κάλυψη προς χάριν λιγότερο κοστοβόρων επιλογών. Φωτογραφίες και βίντεο που έχουν τραβήξει ερασιτέχνες με τα κινητά τους τηλέφωνα ανεβαίνουν στο Διαδίκτυο λίγες στιγμές αφότου συμβεί κάποιο γεγονός. Και οι φωτογράφοι που προσπαθούν να ζήσουν τραβώντας ειδησεογραφικές φωτογραφίες έχουν ένα όνομα για αυτές τις εξελίξεις: κρίση.

Το τελευταίο κρούσμα είναι το εξής: η εταιρεία στην οποία ανήκει το φωτογραφικό πρακτορείο Gamma κατέφυγε σε δικαστική προστασία από τους πιστωτές της μετά την απώλεια 3 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο μισό του έτους, καθώς οι πωλήσεις έπεσαν περισσότερο από ένα τρίτο.

Το Gamma ιδρύθηκε το 1966 από τους φωτογράφους Ρεϊμόν Ντεπαρντόν και Ζιλ Καρόν. Μαζί με τα Sygma, Sipa και (νωρίτερα) Μagnum, ήταν ένα από τα ανεξάρτητα φωτογραφικά πρακτορεία που συνετέλεσαν στο να γίνει το Παρίσι η παγκόσμια πρωτεύουσα του φωτορεπορτάζ προσελκύοντας ορισμένους από τους καλύτερους φωτογράφους του χώρου.

Προσφάτως δικαστήριο του Παρισιού έδωσε στην ιδιοκτήτρια του Gamma, την εταιρεία Εyedea Ρresse, έξι μήνες για να αναδιοργανωθεί. Η Ολίβια Ριάν, εκπρόσωπος της εταιρείας, είπε ότι αναπόφευκτα θα γίνουν απολύσεις προκειμένου να καταστεί βιώσιμο το πρακτορείο.

«Το επιχειρηματικό μοντέλο δεν δουλεύει σήμερα» σημείωσε. «Οπότεδίχως κάποιες αλλαγέςδεν θα δουλεύει ούτε αύριο. Το πρόβλημα είναι ότι η ειδησεογραφική φωτογραφία έχει τελειώσει. Το Gamma θέλει να επιστρέψει στα περιοδικά. Θα σταματήσουμε να καλύπτουμε καθημερινές ειδήσεις και θα στραφούμε σε πιο βαθιά κάλυψη ζητημάτων».Το φωτορεπορτάζ, το οποίο θεωρείται ότι ξεκίνησε με τον φωτογράφο Μάθιου Μπρέιντι κατά τον αμερικανικό εμφύλιο πόλεμο, έζησε μια χρυσή εποχή που διήρκεσε από τα χρόνια λίγο πριν από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ως το τέλος της δεκαετίας του 1970. Περιοδικά όπως το «Τime», το «Life» και το «Ρaris Μatch» αλλά και σχεδόν όλες οι μεγάλες εφημερίδες του κόσμου είχαν τους προϋπολογισμούς για να στέλνουν λεγεώνες φωτογράφων στην καρδιά των γεγονότων, οι οποίοι ανταγωνίζονταν ο ένας τον άλλον για την καλύτερη εικόνα. Σήμερα από την οπτική γωνία του υπευθύνου φωτογραφιών ενός εντύπου αποτελεί ζήτημα υπολογισμού: Σε μια περίοδο όπου τα διαφημιστικά έσοδα μειώνονται και οι απολύσεις αυξάνονται, μπορώ να στείλω κάπου έναν φωτογράφο με κόστος 250 δολαρίων την ημέρα συν τα έξοδα; Αν όχι, πιθανόν να είμαι σε θέση να εικονογραφήσω ένα θέμα επαρκώς με μια φωτογραφία από το ειδησεογραφικό πρακτορείο ή από ένα αρχείο- δύο επιλογές που κοστίζουν απλώς μια μηνιαία συνδρομή.

 

«Αυτό δεν είναι νέο φαινόμενο» λέει ο Τζον Τζ. Μόρις, υπεύθυνος φωτογραφιών που έχει εργαστεί για έντυπα όπως οι «Νew Υork Τimes», το «Τime» και το «Washington Ρost», «αλλά η συνέχεια ενός παλαιού. Είμαι 92 χρόνων και έχω επιβιώσει από πολλές κρίσεις του φωτορεπορτάζ. Βρίσκω τη σημερινή κατάσταση καταθλιπτική αλλά είμαι αρκετά τρελός ώστε να διατηρώ ελπίδες. Δεν υπήρχαν ποτέ τόσες εικόνες εκεί έξω και χρειαζόμαστε βοήθεια για να ξεκαθαρίσουμε όλες τις πληροφορίες».

Τα μεγάλα ειδησεογραφικά πρακτορεία (Αssociated Ρress, Γαλλικό Πρακτορείο, Reuters) κυριαρχούν στην ειδησεογραφική φωτογραφία. Αλλά δύο εταιρείες ηγούνται του τομέα πώλησης ψηφιακών εικόνων: η Getty Ιmages, που ιδρύθηκε το 1995, και η Corbis, που ιδρύθηκε το 1989 από τον πρόεδρο της Μicrosoft Μπιλ Γκέιτς. Αυτές οι εταιρείες εδραιώθηκαν αγοράζοντας εκατοντάδες αρχεία φωτογραφιών και καθιστώντας τα διαθέσιμα στο Διαδίκτυο. Μολονότι εξακολουθούν να υποστηρίζουν το φωτορεπορτάζ- η Getty Ιmages έχει ως υπαλλήλους της 130 φωτογράφους σε όλον τον κόσμο-, οι εταιρείες αυτές είναι στην πραγματικότητα υπηρεσίες διαχείρισης ψηφιακών δικαιωμάτων. Αν η Εyedea Ρresse ρευστοποιηθεί, τα αρχεία της, με 33 εκατομμύρια εικόνες, περιλαμβανομένων και αυτών του Gamma, θα αποτελέσουν πολύτιμο κέρδος για τους μεγάλους παίκτες του χώρου.

Written by gr.mme.observer

12 Αυγούστου 2009 στις 4:28 μμ

Αρέσει σε %d bloggers: