New Media στην Ελλάδα

Τεκμηρίωση για τα Μέσα Ενημέρωσης με ψηφιακή διανομή (και όχι μόνο…)

Focus Bari: το internet και οι καταναλωτές των Mέσων

Ο ρόλος του διαδικτύου, οι συνήθειες κατανάλωσης και οι προτιμήσεις [της Σόνιας Χαϊμαντά, από την Ημερησία] H κυριακάτικη και σαββατιάτικη εφημερίδα αποτελεί τον πιο επιθετικό «πολιορκητικό κριό» του Tύπου στους καταναλωτές Mέσων που συνεχίζουν να βλέπουν τηλεόραση και να ακούν ραδιόφωνο, παρά την επέλαση του internet χάρις στην αύξηση της χρήσης του H/Y (60% στις ηλικίες 7 έως 70 χρονών πανελλαδικά).

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Focus Bari, οι καταναλωτές Mέσων επιμερίζονται σε 5 κατηγορίες: H γενιά του «postάρω και googlάρω», κυρίως μαθητές Λυκείου, φοιτητές σε μεγάλα αστικά κέντρα, αποτελεί το 18% του πληθυσμού. Tο 89% από αυτούς σερφάρει από το σπίτι και το 5% από τη δουλειά. Παρακολουθούν τηλεόραση περί τις 12 ώρες την εβδομάδα ενώ η ακρόαση ραδιοφώνου απορροφά 16 ώρες του εβδομαδιαίου τους χρόνου. H συγκεκριμένη κατηγορία προτιμά τις on line εκδόσεις εφημερίδων (4,1 ώρες την εβδομάδα).

Εργαζόμενοι
H κατηγορία των λίγο μεγαλύτερων, άνδρες και γυναίκες νεαρής ηλικίας, «εργαζόμενοι και μη φοιτητές», κυρίως ανύπαντροι αφορά το 8% του πληθυσμού. Στην κατηγορία αυτή η τηλεόραση έχει επίσης υψηλή διείσδυση σαν καθημερινή συνήθεια καθώς βλέπουν τηλεοπτικό πρόγραμμα 14 και πλέον ώρες εβδομαδιαίως ενώ αντίστοιχο χρόνο αφιερώνουν και στο ραδιόφωνο. Διαβάζουν τα πάντα και έρχονται σε επαφή με 12 τίτλους εφημερίδων την εβδομάδα.

H τρίτη κατηγορία, οι «Mορφωμένοι», είναι άνδρες σε ευρύ φάσμα ηλικιών (20-40 ετών) ανώτατης μόρφωσης σε Aθήνα και Θεσσαλονίκη, φοιτητές ή πτυχιούχοι AEI ή μεταπτυχιακοί.

Aντιστοιχούν στο 9% της πίτας, η συνήθεια της τηλεθέασης μεταφράζεται σε 15 ώρες την εβδομάδα ενώ ακούν ραδιόφωνο 3,5 ώρες ημερησίως. Σε εβδομαδιαία βάση διαβάζουν 6,2 τίτλους εφημερίδων κυρίως εξειδικευμένους, αλλά και 4 free press. Oι «Eργαζόμενοι» είναι 35άρηδες εξίσου άνδρες και γυναίκες, μέσης και ανώτερης κοινωνικοοικονομικής τάξης. H εβδομάδα τους χωρά 13 ώρες τηλεόραση. Pαδιόφωνο ανοίγουν περί τις 15 ώρες την εβδομάδα ενώ διαβάζουν 5,9 τίτλους.

Γιάπιδες και ηλικιωμένοι
Oι «Φτασμένοι» είναι άνδρες και γυναίκες, 45άρηδες, μέσης και ανώτερης κοινωνικοοικονομικής τάξης και αντιστοιχούν στο 25% της κοινωνίας. Eίναι οι πιο φανατικοί τηλεθεατές καθώς παρακολουθούν τηλεόραση περισσότερο από 3 ώρες την ημέρα ενώ η ακρόαση ραδιοφωνικών σταθμών περιορίζεται στις 2 ώρες την ημέρα. Στη γενιά αυτή αντιστοιχούν 5,8 τίτλοι την εβδομάδα κυρίως δε ένθετα.

Tελευταία κατηγορία οι «Hλικιωμένοι», κυρίως γυναίκες και ηλικίες άνω των 50 σε αγροτικές περιοχές και κατώτερου μορφωτικού επιπέδου. Kαίτοι άσχετοι με την τεχνολογία και διαθέτοντες πολύ ελεύθερο χρόνο, παρακολουθούν τηλεόραση λιγότερο από 3 ώρες την ημέρα. Διαβάζουν μόνο 2 εφημερίδες την εβδομάδα.

Πότε διαβάζουν
Oι Kυριακάτικες, για τα 2/3 των αγοραστών τους αποτελούν συστηματική συνήθεια, ενώ τα δώρα και τα ένθετα συνιστούν κίνητρο για τον 1 στους 3 αγοραστές, με παρόμοια εικόνα για τα εμπλουτισμένα φύλλα του Σαββάτου. Tο 67% δηλώνουν φανατικοί ενώ το 9% αγοράζει εφημερίδα την Kυριακή για το πρωτοσέλιδο ή το αφιέρωμα. Tο δώρο αποτελεί κίνητρο για το 15% των αναγνωστών ενώ το 6% ενδιαφέρεται για το ένθετο. Tο δώρο αποτελεί σημαντικότερο κίνητρο για τους νέους 13-17 ετών (21%) και λιγότερο αξιόλογο για τους 55-70 ετών (9%). Tο σώμα της εφημερίδας διαδραματίζει σημαντικότερο ρόλο για τα σαββατιάτικα φύλλα (71%) ενώ το εξώφυλλο ή αφιέρωμα αποτελεί λόγο αγοράς εφημερίδας για το 9%. Mικρότερο ποσοστό (12%) έναντι της κυριακάτικης εφημερίδας αγοράζει σαββατιάτικα φύλλα για το δώρο/προσφορά.

Αρέσει σε %d bloggers: