New Media στην Ελλάδα

Τεκμηρίωση για τα Μέσα Ενημέρωσης με ψηφιακή διανομή (και όχι μόνο…)

Σε κοινωνικά δίκτυα το 41% των (online) ευρωπαίων

[πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ] Το 41% των χρηστών Ίντερνετ στην ΕΕ είναι κοινωνικά δικτυωμένοι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, σε ιστοσελίδες όπως το Φέισμπουκ (Facebook), ιστολόγια, διαδικτυακές υπηρεσίες ανταλλαγής αρχείων και φωτογραφιών, επιγραμμικά (online) παιγνίδια με τη συμμετοχή πολλών παικτών κ.α., σύμφωνα με μια νέα έκθεση του Ινστιτούτου Μελλοντικών Τεχνολογικών Μελετών του Κοινού Κέντρου Ερευνών (JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Το ποσοστό των κοινωνικά δικτυωμένων ευρωπαίων χρηστών αυξάνεται στο 64% (δηλαδή πάνω από δύο στους τρεις) για τα άτομα ηλικίας κάτω των 24 ετών. Παγκοσμίως 165 εκατ. χρήστες συνδέονται κάθε μήνα στις διάφορες υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, MySpace, Twitter κ.α.).

Ο αριθμός των ιστολογίων (blogs) έχει διπλασιαστεί σε σχέση με το 2007, ξεπερνώντας τα 100 εκατ. διεθνώς, ενώ δημιουργούνται κάθε μέρα πάνω από 100.000 νέα προσωπικά ιστολόγια. Το 20% έως 50% των χρηστών Ίντερνετ διαβάζουν ιστολόγια, o αριθμός των οποίων διπλασιάζεται με φρενήρη ρυθμό (κάθε έξι μήνες περίπου).

Εξάλλου πάνω από ένα δισεκατομμύριο φωτογραφίες και 40 εκατ. βίντεο, που έχουν δημιουργήσει οι ίδιοι οι χρήστες, «ανεβαίνουν» στις σχετικές υπηρεσίες ανταλλαγής μεταξύ των χρηστών (YouTube, Flickr κ.α.).

Ακόμα, το 32% των ευρωπαίων χρηστών Ίντερνετ έχει δημιουργήσει προφίλ σε κάποια υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης, ενώ το 38% των χρηστών ηλικίας 15 – 25 ετών στην Ευρώπη έχουν προφίλ σε παραπάνω από μια τέτοια υπηρεσία. H κοινωνική δικτύωση πλέον επεκτείνεται σε μεγαλύτερες ηλικίες και ήδη περίπου ένας στους τέσσερις (25%) ευρωπαίους χρήστες την έχει εντάξει στη ζωή του. Σε πολλές χώρες οι χρήστες αφιερώνουν περισσότερο χρόνο για τις κοινωνικές ιστοσελίδες και τα προσωπικά ιστολόγια σε σχέση με την ηλεκτρονική αλληλογραφία (e-mail) τους.

Η ταχεία ανάπτυξη της κοινωνικής δικτύωσης στην Ευρώπη (γνωστής και ως Web 2.0), σύμφωνα με την έκθεση, επιτρέπει στους χρήστες να ασκούν όλο και μεγαλύτερη επιρροή τόσο στην αγορά όσο και στην πολιτική. Όπως επισημαίνεται, δεκάδες εκατομμύρια Ευρωπαίοι, πέρα από την ψυχαγωγία τους και την επικοινωνία μεταξύ τους, υποστηρίζουν πλέον, μέσα από το Web 2.0, τις δραστηριότητες της εργασίας τους, την υγεία τους, τη μάθησή τους και τη δημόσια λειτουργία τους ως ενεργοί πολίτες στην κοινωνία.

Μεταξύ άλλων, αρκετοί εργαζόμενοι επιλέγουν πια να δημιουργήσουν «κοινότητες» με κοινά ενδιαφέροντα έξω από το χώρο και τα ωράρια της δουλειάς τους, προκειμένου να ανταλλάξουν εμπειρίες και να βελτιώσουν τις δεξιότητες και τις γνώσεις τους. Επίσης, η κοινωνική δικτύωση ενθαρρύνει τις κάθε είδους κοινωνικές καινοτομίες, όπως η δια βίου μάθηση, η ενσωμάτωση των μεταναστών στην κοινωνία κ.α.

Η έκθεση ακόμα επισημαίνει ότι τόσο οι επιχειρήσεις όσο και οι κυβερνήσεις της Ευρώπης όλο και πιο συχνά υιοθετούν την κοινωνική δικτύωση για να εμπλέξουν τους πελάτες και τους πολίτες στο σχεδιασμό και την παροχή νέων και πιο αποτελεσματικών προϊόντων και υπηρεσιών, με κεντρικό άξονα μια χρηστο-κεντρική νοοτροπία (όπου ο χρήστης των υπηρεσιών βρίσκεται στο επίκεντρο), καθώς και την ενεργότερη συμμετοχή των καταναλωτών-πολιτών στις αποφάσεις που τους αφορούν.

Περίπου μια στις τρεις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις (25 – 35%) εκτιμάται ότι πειραματίζεται με κάποια μορφή κοινωνικής δικτύωσης. Εξάλλου, αν και οι Ευρωπαίοι κάνουν πλέον ευρεία χρήση της κοινωνικής δικτύωσης, από επιχειρηματική σκοπιά η Ευρώπη υστερεί σημαντικά έναντι των ΗΠΑ, καθώς οι σημαντικότερες εταιρίες-πάροχοι σχετικού περιεχομένου (YouTube, Wikpedia, Facebook, Twitter κ.α.) είναι αμερικανικές.

Η μελέτη όμως κρούει τον κώδωνα του κινδύνου ότι η συνεχής εξάπλωση της κοινωνικής δικτύωσης επιφέρει τον κίνδυνο ενός νέου «ψηφιακού χάσματος», καθώς συνεχώς νέες τεχνολογίες και εφαρμογές ξεπηδάνε. Απειλητικές είναι και άλλες δυνητικές παρενέργειες, για παράδειγμα η τάση όλων και περισσότερων ανθρώπων να κάνουν αυτό-διαγνώσεις για μια ασθένειά τους (πραγματική ή φανταστική), βασισμένοι όχι στην αξιολόγηση κάποιου γιατρού, αλλά στη γνώμη των φίλων τους στο διαδίκτυο.

Παράλληλα, η «έκρηξη» του Web 2.0 φέρνει μαζί της νέες απειλές σε θέματα κυβερνο-ασφάλειας και προστασίας του ιδιωτικού απορρήτου, αλλά και άλλα προβλήματα, όπως η αύξηση του κυβερνο-εκφοβισμού ή η κλοπή και η κακόβουλη παραχάραξη της ηλεκτρονικής ταυτότητας κάποιου.

Σε κάθε περίπτωση και παρά τα «γκρίζα» σημεία, η έκθεση προβλέπει ότι η κοινωνική δικτύωση θα εξελιχτεί περαιτέρω και θα αποτελέσει μελλοντικά ένα θεμελιώδες τμήμα της ψηφιακά δικτυωμένης ευρωπαϊκής κοινωνίας.

• Το πλήρες κείμενο της έκθεσης

Written by gr.mme.observer

23 Νοεμβρίου 2009 στις 12:03 μμ

Αναρτήθηκε στις New Media

Tagged with ,

Αρέσει σε %d bloggers: