New Media στην Ελλάδα

Τεκμηρίωση για τα Μέσα Ενημέρωσης με ψηφιακή διανομή (και όχι μόνο…)

ΗΠΑ: Νέος τρόπος μέτρησης της «κυκλοφορίας»

Την ώρα που οι εφημερίδες στις ΗΠΑ χάνουν συνδρομητές και αναγνώστες με ταχείς ρυθμούς, κάποιοι τίτλοι ημερήσιας κυκλοφορίας ξεχωρίζουν αυξάνοντας την κυκλοφορία τους, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πωλούν περισσότερα φύλλα.

Ο λόγος για αυτό το… παράδοξο είναι ότι από την 1η Απριλίου οι νέοι ελεγκτικοί κανονισμοί επιτρέπουν στις εφημερίδες να μετρούν κάθε αναγνώστη ως πελάτη που πληρώνει για το προϊόν. Το γεγονός αυτό βοηθάει σημαντικά στην περίπτωση που η εφημερίδα διαθέτει ηλεκτρονική έκδοση, που μπορεί να περιλαμβάνει συνδρομητικό website όπως στη περίπτωση της Wall Street Journal, ή να αφορά το ηλεκτρονικό αντίγραφο του εντύπου, όπως στην περίπτωση της USA Today που πωλούν την πρόσβαση στην καθημερινή «e-έκδοση» που δείχνει την εμφάνιση της εφημερίδας στην έντυπη μορφή της.

Σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς, αν μία εφημερίδα πουλά ξεχωριστό συνδρομητικό «πακέτο» της έντυπης και της ηλεκτρονικής της έκδοσης, ο αναγνώστης που πληρώνει για τις δύο εκδόσεις της ίδιας εφημερίδας μετράει για δύο.

Έτσι, χάρη σε αυτή τη ρύθμιση, η εικόνα της αγοράς δεν φαίνεται όσο άσχημη πραγματικά είναι. Η μέση εβδομαδιαία κυκλοφορία σε 379 εφημερίδες των ΗΠΑ μειώθηκε κατά 10,6% το εξάμηνο που έκλεισε τον περασμένο Σεπτέμβριο. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μείωση που έχει ποτέ καταγράψει η αρμόδια υπηρεσία Audit Bureau of Circulations (ABC), που καταγράφει τον αριθμό των καταναλωτών που πληρώνουν για να διαβάσουν κάποιο έντυπο.

Οι επίπτωση της νέας ρύθμισης ωστόσο ήταν περισσότερο από εμφανής, αφού 59 εφημερίδες διέθεταν τουλάχιστον 5.000 συνδρομητές στην ηλεκτρονική τους έκδοση, που μετρούσαν ως δύο συνδρομητές, ενώ στην πλειοψηφία των περιπτώσεων ο αριθμός των online συνδρομητών ήταν αυξημένος σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Η μείωση στην κυκλοφορία των εφημερίδων οφείλεται σε σειρά παραγόντων. Πολλοί τίτλοι έχουν προχωρήσει σε περικοπές των περιοχών που εξυπηρετούν κυρίως όταν πρόκειται για απομακρυσμένες περιοχές των ΗΠΑ, όπου τα κόστη παράδοσης του φύλλου είναι ιδιαίτερα υψηλά και η κυκλοφορία σχετικά χαμηλή. Επιπλέον, η αύξηση στην τιμή παράδοσης της εφημερίδας στο σπίτι έχει αποθαρρύνει κάποιους μέχρι πρότινος συνδρομητές.

Ωστόσο, κάποιες εφημερίδες εξακολουθούν να εφαρμόζουν προσφορές για να τονώσουν τη κυκλοφορία τους μη θέλοντας να ρισκάρουν περαιτέρω μείωση των διαφημιστικών εσόδων, αφού το μέγεθος των αναγνωστών είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες αγοράς διαφημιστικού χώρου.

Ο Στιβ Κόφιν, εκδότης της Review-Journal, εφημερίδας της Νεβάδα που είδε την κυκλοφορία της να επωφελείται από τους νέους τρόπους μέτρησης, θεωρεί ότι η νέα τακτική έχει νόημα επειδή παρέχει μια περισσότερο ολοκληρωμένη εικόνα των συνδρομητών εφημερίδων. «Είναι σημαντικό να δείξουμε στους διαφημιζόμενους ότι κάνουμε ότι μπορούμε από την πλευρά μας και ότι χρησιμοποιούμε πολλές πλατφόρμες για να διευρύνουμε το κοινό μας».

Οι διαφημιστικές εταιρείες από την άλλη, πιστεύουν ότι ο νέος τρόπος μέτρησης αυξάνει τη δική τους δουλειά στην αξιολόγηση μιας εφημερίδας. «Πρέπει να ελέγχουμε σε ποιο βαθμό γίνεται αυτή η διπλή μέτρηση. Τα νούμερα που διαβάζουμε δεν είναι πλέον αξιόπιστα», επισημαίνει η Άλισον Χάουαλντ, στέλεχος της διαφημιστικής εταιρείας PHD Media.

Η αύξηση στις ψηφιακές πωλήσεις της York Daily Record στην Πενσιλβάνια είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση της εβδομαδιαίας κυκλοφορίας κατά 16,5%, το υψηλότερο μεταξύ των εφημερίδων με τιράζ τουλάχιστον 50.000 φύλλων. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, η ηλεκτρονική έκδοση είναι το αντίγραφο της έντυπης, μέχρι και στις διαφημίσεις. Η σημερινή τεχνολογία μάλιστα προσομοιάζει ακόμη και το γύρισμα των σελίδων του χαρτιού, ενώ οι περισσότερες πωλούνται σε μικρότερη τιμή της έντυπης, κυρίως εξαιτίας του μειωμένου κόστους δημιουργίας της ηλεκτρονικής έκδοσης.

Αξίζει να σημειωθεί τέλος, ότι οι συνδρομές στο Ίντερνετ διαδραμάτισαν ιδιαίτερο ρόλο στην ανάπτυξη της Wall Street Journal τη περασμένη δεκαετία. Οι ψηφιακές πωλήσεις είναι ο βασικός λόγος που η WSJ ξεπέρασε τη USA Today ως η μεγαλύτερη σε κυκλοφορία εφημερίδα της χώρας, την περίοδο Απριλίου – Σεπτεμβρίου. Η WSJ χρεώνει τους συνδρομητές της έντυπης έκδοσης 40 σέντς την εβδομάδα για πλήρη πρόσβαση στην ιστοσελίδα της.

[www.kathimerini.gr, με πληροφορίες Associated Press]

Written by gr.mme.observer

24 Νοεμβρίου 2009 στις 11:59 μμ

Αρέσει σε %d bloggers: