New Media στην Ελλάδα

Τεκμηρίωση για τα Μέσα Ενημέρωσης με ψηφιακή διανομή (και όχι μόνο…)

Product placement: Δούρειος ίππος για το αγγελιόσημο;

Οδηγία 2007/65 για τα ραδιοτηλεοπτικά Σε άρθρο στην Ημερησία, η Σόνια Χαϊμαντά καταγράφει ότι μετά τις 20 Δεκεμβρίου η Ελλάδα θα πρέπει να ενσωματώσει στη νομοθεσία της την ευρωπαϊκή οδηγία 2007/65 προκειμένου να αποενοχοποιήσει, μεταξύ άλλων, την «γκρίζα διαφήμιση» (product placement) που έχει γίνει αιτία τσουχτερών προστίμων όλα αυτά τα χρόνια.

Τι σημαίνει αυτό; Ότι μετά τις 20/12 και εφόσον η κυβέρνηση δεν υιοθετήσει αυστηρότερες διατάξεις, η Ελλάδα θα ενσωματώσει στη νομοθεσία της την ευρωπαϊκή οδηγία «Οπτικοακουστικά χωρίς σύνορα» προκειμένου να αποενοχοποιήσει την «γκρίζα διαφήμιση» που έχει γίνει αιτία τσουχτερών προστίμων όλα αυτά τα χρόνια.

Οι νομικές υπηρεσίες των καναλιών ετοιμάζονται προκειμένου να ενημερώσουν τις εμπορικές διευθύνσεις, και τα στελέχη του ψυχαγωγικού προγράμματος σχετικά με τα όρια εφαρμογής της νέας πρακτικής που εφαρμόζεται ήδη στην Ε.Ε. και τις ΗΠΑ στα σήριαλ και τα σώου.

Μια πρώτη ιδέα του τι εστί product placement αποτελεί η χορηγία σε σήριαλ και ψυχαγωγικά προγράμματα προϊόντων ή υπηρεσιών (π.χ. «X- Factor» του ΑΝΤ1 γιά χυμούς Life, κινητά Vodafone ή οθόνες υπολογιστών Samsung φέτος και «Sony Vaio» πέρυσι και «Next Top Model» για καλλυντικά) ή η περιποίηση των «καλών πελατών» με την εμφάνιση του λογοτύπου τους σε σήριαλ (π.χ. «Πολυκατοικία» του Mega με την emporiki bank, «Παρά 5» με Wind, και σύντομα «Νέος και ωραίος» στον ΑΝΤ1 με τον πρωταγωνιστή ταξιτζή Γ.Πυρπασόπουλο να ακούει στο ταξί του μόνο Sentra FM).

Το βέβαιο είναι ότι σήμερα όσα προϊόντα εμφανίζονται σε εκπομπές (σήριαλ ή ριάλιτι):

· δεν έχουν τιμολογηθεί, ούτε πληρώσει αγγελιόσημο, αλλά αποτελούν μέρος συμφωνίας με καλούς πελάτες που παίρνουν δώρο χρόνο προγράμματος (και όχι διαφημιστικό) αξίας 5.000-10.000 ευρώ για budget π.χ. 1 εκατ. ευρώ και άνω σε ετήσια βάση.

· δεν έχουν καθορίσει την εξέλιξη της πλοκής καθώς καλύπτουν απλώς τις ανάγκες του σεναριογράφου ή του σκηνοθέτη (π.χ. αν ο ηθοποιός πρέπει να φάει μια σοκολάτα, προτιμάται ο καλύτερος πελάτης).

Οι σεναριογράφοι

Επίσημα τα «δυνατά χαρτιά» (Παπακαλιάτης, Ρήγας, Αποστόλου, Ρέππας, Παπαθανασίου, Καπουτζίδης, Ρώμας, Χατζησοφιά, Ιγερινού, Παπαοικονόμου, κ.ά.) δεν έχουν λάβει ακόμη εντολή να εντάσσουν στα σενάριά τους, προϊόντα που θα διαφημίζονται έμμεσα με το αζημίωτο. Όλα αποφασίζονται στις συσκέψεις των εμπορικών διευθύνσεων.

Θεωρείται βέβαιο ότι το νόμιμο πλέον product placement θα επιτρέπει ή θα επιβάλλει τη δημιουργία σκηνών και γιατί όχι; ολόκληρων σήριαλ και σώου, «κομμένων και ραμμένων» στις ανάγκες του χορηγού.

Written by gr.mme.observer

28 Νοεμβρίου 2009 στις 2:01 μμ

Αρέσει σε %d bloggers: