New Media στην Ελλάδα

Τεκμηρίωση για τα Μέσα Ενημέρωσης με ψηφιακή διανομή (και όχι μόνο…)

Σε αναζήτηση εσόδων για τον (διαδικτυακό) Τύπο

[της Αγγέλας Νταρζάνου, από την ΑΥΓΗ] Η χρηματοδότηση του περιεχομένου στο διαδίκτυο, ιδίως μάλιστα του επαγγελματικά οργανωμένου και κοστοβόρου περιεχομένου των on line εκδόσεων των εφημερίδων δεν έχει ακόμη καταφέρει να γίνει ανταποδοτικό, δηλαδή να ισορροπήσει τα κόστη παραγωγής με τα έσοδα. Διάφορα μοντέλα έχουν κατά καιρούς εφαρμοστεί διεθνώς, χωρίς ακόμα σπουδαία αποτελέσματα:
(α) προσπάθεια αντιστάθμισης από διαφημιστικά έσοδα. Αν και το μερίδιο της on line διαφήμισης αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς, δεν είναι σε θέση ακόμα να χρηματοδοτήσει το ολοκληρωμένο, έγκυρο και επαγγελματικά οργανωμένο περιεχόμενο των εφημερίδων
(β) συνδρομή για την πρόσβαση. Έχει εφαρμοστεί από πολλές εφημερίδες, με λίγους όμως συνδρομητές
(γ) πληρωμή με το κομμάτι, ένα είδος “pay per view”
(δ) χορηγίες για μεγάλες έρευνες ή μακρινές αποστολές.

Ορισμένες εφημερίδες μάλιστα δεν δίστασαν να διακόψουν τις έντυπες εκδόσεις τους, και να εκδίδονται αποκλειστικά στο internet, εξοικονομώντας κόστη εκτύπωσης, χαρτιού και διανομής. Αυτή η στρατηγική έχει εξαγγελθεί στην Ελλάδα για το ημερήσιο Βήμα, το οποίο από φέτος τα Χριστούγεννα, είπαν, θα διακόψει την έντυπη έκδοση και θα εκδίδεται αποκλειστικά on line.

Μέχρι σήμερα, καμία στρατηγική δεν έχει στεφθεί με επιτυχία. Ωστόσο, οι εκδότες επιμένουν: Την περασμένη εβδομάδα ο μεγιστάνας των media Ρούπερτ Μέρντοχ έστρεφε τα βέλη του εναντίον των μηχανών αναζήτησης κατηγορώντας τις ότι εκμεταλλεύονται «τις σκληρές προσπάθειες και επενδύσεις των άλλων» την ίδια ώρα που ήρθε σε συμφωνία με τη Google έτσι ώστε να εμποδιστεί η απεριόριστη πρόσβαση στα ειδησεογραφικά websites των εφημερίδων του. Η συμφωνία προβλέπει τη θέσπιση ενός ορίου στον αριθμό των δωρεάν ειδήσεων που οι χρήστες του διαδικτύου θα μπορούν να διαβάζουν μέσω της Google: οι χρήστες που επιχειρούν πρόσβαση σε περισσότερες από πέντε ειδήσεις ημερησίως θα κατευθύνονται σε σελίδες συνδρομής για να πληρώσουν την επιπλέον πρόσβαση.

Λίγες μέρες νωρίτερα, στη Βρετανία ο Όμιλος Johnston Press ξεκίνησε να χρεώνει την πρόσβαση στις τρεις μεγάλες από τις 300 εφημερίδες που ελέγχει, με 5,5 ευρώ για ένα 3μηνο. Το «πείραμα» όπως το χαρακτηρίζει η διεύθυνση της εφημερίδας, προϋποθέτει την αναβάθμιση του ρεπορτάζ, διότι σε αντίθετη περίπτωση ο χρήστης θα στραφεί σε ιστοσελίδες που παρέχονται δωρεάν.

Δεν αρκεί η διαφήμιση

Τα επιχειρηματικά μοντέλα του μέλλοντος για τον Τύπο -περιλαμβανομένου του μοντέλου καταβολής συνδρομής για την on line πρόσβαση στην ειδησεογραφία- που απασχολούν έντονα τη βιομηχανία των εκδόσεων, επιχείρησαν να προσεγγίσουν οι εκδότες από όλο τον κόσμο στο ετήσιο συνέδριό τους στην Ινδία, την περασμένη εβδομάδα. Το συμπέρασμα της έρευνας της Παγκόσμιας Ένωσης Εκδοτών (World Association of Newspapers): Σε καμία περίπτωση στο ορατό μέλλον τα διαφημιστικά έσοδα από τις ηλεκτρονικές ιστοσελίδες των εφημερίδων δεν θα καταφέρουν να αντικαταστήσουν τις απώλειες από τις πωλήσεις στο περίπτερο.

Όταν οι μηχανές αναζήτησης (π.χ. google) αποκομίζουν το μεγαλύτερο μερίδιο της ιντερνετικής διαφήμισης, πολύ μικρό μέρος απομένει για τους παραγωγούς περιεχομένου, όπως οι on line εκδόσεις εφημερίδων. Ενώ η αγορά της διαφήμισης στον Τύπο αγγίζει παγκοσμίως τα δολάρια 182 δις, τα έσοδα από τις on line εκδόσεις δεν ξεπερνούν τα 6 δις δολάρια το 2008, ενώ η πρόβλεψη της PricewaterhouseCoopers δεν ξεπερνά τα 8,4 δις δολάρια ως το 2013.

Ωστόσο, η διαφήμιση στις έντυπες εκδόσεις αναμένεται να μειωθεί: το 2013 αθροιστικά τα διαφημιστικά έσοδα από έντυπες και on line εκδόσεις θα είναι λιγότερα απ’ ό,τι μόνο από τις έντυπες το 2008, σύμφωνα με την PwC. «Οι προβλέψεις δείχνουν ότι στο άμεσο μέλλον τα έσοδα από τη διαδικτυακή διαφήμιση δεν πρόκειται να πλησιάσουν το ύψος που χρειάζονται αρκετοί, έτσι ώστε να αντισταθμίσουν την κάμψη της διαφήμισης από τις έντυπες εκδόσεις» εκτιμά ο Τίμοθι Μπάλντινγκ, διευθύνων σύμβουλος της WAN- IFRA. «Η απάντηση πρέπει να αναζητηθεί αλλού. Εάν οι προβλέψεις αποδειχθούν ακριβείς, τότε πρέπει να βρεθούν νέα επιχειρηματικά μοντέλα για τον Τύπο. Εάν οι εκδοτικές επιχειρήσεις θέλουν να διατηρήσουν το ισχυρό ειδησεογραφικό τους περιεχόμενο, κάποιος πρέπει να πληρώσει. Πρέπει να λύσουμε το θέμα της πληρωμής για τις ηλεκτρονικές μας εκδόσεις, και σύντομα», συμπλήρωσε ο Τ. Μπάλντινγκ.

Written by gr.mme.observer

7 Δεκεμβρίου 2009 στις 12:01 πμ

Αναρτήθηκε στις ιστορίες από το αρχείο, New Media

Tagged with

Αρέσει σε %d bloggers: