New Media στην Ελλάδα

Τεκμηρίωση για τα Μέσα Ενημέρωσης με ψηφιακή διανομή (και όχι μόνο…)

Οι νέες τεχνολογίες έχουν ανατρέψει τα δεδομένα

[Νατάσα Μποζίνη, εισήγηση στην ημερίδα της ΠΟΕΣΥ, 10.12.2009] Οι νέες τεχνολογίες δεν θα ανατρέψουν τα δεδομένα – το έχουν ήδη κάνει. Καθημερινά παρουσιάζονται καινοτόμα προϊόντα, τα οποία διαμορφώνουν το προφίλ του νέου καταναλωτή. Ασφαλώς ένα μεγάλο πεδίο ανάπτυξης αυτής της τεχνολογίας είναι και τα ΜΜΕ.

Η σχέση τηλεθεατή, αναγνώστη, ακροατή, με το Μέσο Ενημέρωσης και την δημοσιογραφική ύλη έχει μεταλλαχθεί από παθητική και γραμμική, σε διαδραστική και διαρκή. Ας δούμε με ποιο τρόπο και που παρουσιάζεται η εργασία μας:

Ο χρήστης έχει πρόσβαση σε όλα τα ΜΜΕ και ψυχαγωγίας, όλο το 24ωρο όπου και εάν βρίσκεται και με δυνατότητα να παρεμβαίνει, σχολιάζοντας και διαμορφώνοντας ενεργά το περιεχόμενο.

Οι νέες τηλεοράσεις ενσωματώνουν στοιχειώδεις υπολογιστές που έχουν δυνατότητα πλήρους πρόσβασης στο διαδίκτυο, για ειδήσεις, ipTV κ.λπ. Αντίστοιχα, δημιουργείται λογισμικό που επιτρέπει την πρόσβαση σε τηλεοπτικά προγράμματα μέσω διαδικτύου, από κάθε είδους υπολογιστές.

Στον υπολογιστή σας μπορείτε να δείτε ελληνικά διαδικτυακά κανάλια στα οποία μάλιστα καταχωρούν διαφημίσεις μεγάλες εταιρείες.

Στην Αγγλία η διαδικτυακή διαφήμιση ξεπέρασε φέτος το 1,5 δις. λίρες και στη Γερμανία το 1 δισ. ευρώ. Τα στοιχεία για την Ελλάδα δείχνουν αύξηση άνω του +36% κατ’ έτος, τα δύο τελευταία χρόνια.

Η δυνατότητα να επιλέγει ο θεατής τον χρόνο που θα δει την εκπομπή που τον ενδιαφέρει και η αυτόματη καταγραφή της θέασης είναι ιδιαίτερα ελκυστικό κίνητρο.

H Thomson Reuters επενδύει σε παραγωγές ειδήσεων και ντοκιμαντέρ, στα δικά της στούντιο σε όλο τον κόσμο, προωθώντας αυτό το υλικό για πώληση σε Μέσα Ενημέρωσης ή απευθείας σε ιδιώτες (videocast, podcast κ.λπ.)

Με μια ετήσια συνδρομή έχουμε επίσης τη δυνατότητα εγγραφής σε μια ποικιλία τηλεοπτικών σταθμών από ολόκληρο τον κόσμο.

Ο αναγνώστης ήδη μπορεί να εγγραφεί σε ηλεκτρονικά μέσα τα οποία του δίνουν τη δυνατότητα να τυπώσει μόνο τα άρθρα που τον ενδιαφέρουν.

Μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι του κόσμου ετοιμάζουν ψηφιακά περίπτερα. Βλέπεις- διαλέγεις- διαβάζεις.

Το ψηφιακό περιοδικό όπου μέσω μιας οθόνης αφής ο χρήστης μπορεί να διαβάσει ή να δει το βίντεο που συνοδεύει το κείμενο, ήδη δειγματίζεται.

Οι εταιρείες τηλεφωνίας το γνωρίζεται ότι παρέχουν πακέτα ψυχαγωγίας και ενημέρωσης. Δεν τα παράγουν οι ίδιες τα μισθώνουν, τα μετατρέπουν ή αναθέτουν σε εξειδικευμένες εταιρείες να τα δημιουργήσουν με τη συμβολή και δημοσιογράφων στα θέματα ενημερωτικού χαρακτήρα

Το 2008 στη Δυτ. Ευρώπη (περιλαμβάνεται και η Ελλάδα) καταγράφηκε αύξηση συνδρομητών συνδρομητικής τηλεόρασης κατά 13% (συνολικά 62 εκατ. τηλεθεατές). Το ποσοστό αύξησης ενδιαφέροντος για ipTV ήταν 49% το 2008.

Εάν λοιπόν τα Portals είναι το πρώτο νέο μέσο που κατανοήσαμε όσα ακολούθησαν και ακολουθούν πιστοποιούν την άποψη ότι η δημοσιογραφική εργασία χρειάζεται και παρέχεται ήδη στην Iptv την web-tv και σε πλατφόρμες ενημερωτικών πολυμέσων.

Στην Ελλάδα οι Ενώσεις των δημοσιογράφων έχουν ήδη προβληματιστεί και σκιαγραφήσει το θέμα και τη σχέση των Νέων με τα Κλασσικά Μέσα που επίσης μεταλλάσσονται και αναβαθμίζονται τεχνολογικά.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι δημοσιογράφοι των Νέων Μέσων πρέπει να απασχολούνται με τους όρους που ισχύουν και στα Μέσα που προΰπαρχαν.

Εξάλλου η διαδικτυακή δημοσιογραφία πλέον μπορεί να διεκδικήσει ακόμη και βραβείο Pulitzer ή το Ευρωπαϊκό Βραβείο Νέου Δημοσιογράφου για το 2010.

Ενοποιημένο «super desk» ειδήσεων: Με αφορμή την κρίση και στα ΜΜΕ, μεγάλοι ξένοι όμιλοι προχωρούν στην ενοποίηση των τμημάτων ρεπορτάζ, δημιουργώντας περιεχόμενο και ειδήσεις για το σύνολο των μέσων ενημέρωσης που ελέγχουν

Πρόσβαση για ΑμΕΑ: Οι νέες τεχνολογίες δίνουν και πολλές άλλες δυνατότητες. Χιλιάδες άτομα με αναπηρία χρησιμοποιούν το διαδύκτιο για να ενημερωθούν.
Πολλές ελληνικές εφημερίδες είναι προσβάσιμες να αναγνωστούν από άτομα με προβλήματα όρασης και πολλά άλλα.
Η ΠΟΕΣΥ έχει ήδη διερευνήσει τα σχετικά ζητήματα και πριν από μερικούς μήνες σχεδίασε και συμμετείχε στη διοργάνωση του πρώτου πιλοτικού σεμιναρίου για την εξοικείωση των δημοσιογράφων, με αυτές τις νέες δυνατότητες.

Λίγες ακόμη πληροφορίες:

e-reader και e-paper: Νέες φορητές συσκευές που μοιάζουν με ψηφιακά βιβλία μπορεί να αντικαταστήσουν σύντομα το διάβασμα της χάρτινης εφημερίδας. Έχουν ενσωματωμένες δυνατότητες χρέωσης του υλικού που «διαβάζουν».

Πιστοποίηση αναγνωσιμότητας: Οι πρώτες υπηρεσίες πιστοποίησης αναγνωσιμότητας στο διαδίκτυο ξεκίνησαν και στην Ελλάδα

Social Media και ενημέρωση: Τα κοινωνικά δίκτυα διεκδικούν αυξημένο ρόλο και στην ενημέρωση. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πρόσφατα σημαντικά γεγονότα η ενημέρωση διαδόθηκε πρώτα μέσα από αυτά.

Τα Νέα Μέσα είναι εδώ και θα μείνουν, ο αριθμός εργαζομένων σε αυτά διαρκώς αυξάνεται και είναι θέμα πολιτικού και συνδικαλιστικού πολιτισμού να ρυθμιστούν με κάθε λεπτομέρεια η διατάξεις που θα επιτρέπουν εύρυθμη λειτουργία με υποχρεώσεις και δικαιώματα εργαζομένων και επιχειρηματιών χωρίς διαφυγόντα κέρδη για το κράτος και διαφεύγουσες ασφαλιστικές εισφορές στα δημοσιογραφικά ταμεία.»

Η ενημέρωση των συναδέλφων να συνεχιστεί με παρουσιάσεις των πορισμάτων και προτάσεων σε αντίστοιχες ημερίδες της ΠΟΕΣΥ στις έδρες των περιφερειακών Ενώσεων.

Τα πρακτικά να αναρτηθούν προς ενημέρωση του κλάδου και να αποκτήσει η Ομοσπονδία των τεχνικό εξοπλισμό που θα επιτρέπει στους δημοσιογράφους από ολόκληρη τη χώρα να συνδέονται με το διαδικτυακό τόπο της ΠΟΕΣΥ και να μπορούν να παρακολουθούν αντίστοιχες εκδηλώσεις, σε πραγματικό χρόνο.

Οι δια βίου επιμόρφωση στις νέες τεχνολογίες να αποτελέσει πρωταρχικό στόχο των κατά τόπου Ενώσεων και της ΠΟΕΣΥ ώστε σε συνεργασία με τα αντίστοιχα τμήματα των Ελληνικών Πανεπιστημίων του ΙΟΜ και φορέων εξειδικευμένων στο αντικείμενο, να δοθεί η δυνατότητα σε όσους συναδέλφους επιθυμούν να καταρτιστούν.

Οι Ενώσεις να επεξεργαστούν άμεσα και σύμφωνα με τα δεδομένα και αιτήματα των μελών τους, τις καλύτερες δυνατές ρυθμίσεις που θα διασφαλίζουν τα ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα.

Οι παρατάξεις να καταλήξουν και να κοινοποιήσουν συγκεκριμένες θέσεις για το θέμα με στόχο πάντα μια κοινή πλατφόρμα διεκδίκησης.

Νατάσα Μποζίνη
Μέλος Δ.Σ. ΠΟΕΣΥ
και μέλος επιτροπής Νέων Μέσων
και Τεχνολογιών της ΠΟΕΣΥ

Αρέσει σε %d bloggers: