New Media στην Ελλάδα

Τεκμηρίωση για τα Μέσα Ενημέρωσης με ψηφιακή διανομή (και όχι μόνο…)

Να ξαναγραφτεί η ιστορία για το τι είναι ΜΜΕ

[Βασίλης Βασιλόπουλος, εισήγηση στην ημερίδα της ΠΟΕΣΥ, 10.12.2009] Πρέπει να ξαναγραφτεί η ιστορία για το τι είναι ΜΜΕ, τι είναι δημοσιογραφία και ποιος είναι δημοσιογράφος. Πρέπει οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα να είναι σαφή και απαραβίαστα. Πρέπει η δεοντολογία να είναι ευαγγέλιο και η αξία της υπογραφής παράσημο στο πέτο του κάθε δημοσιογράφου.

Μόνον με συνολική προσέγγιση και ευρεία οπτική γωνία, θα καταφέρουμε να θωρακίσουμε το ασφαλιστικό μας σύστημα και το αγγελιόσημο. Αυτό προϋποθέτει όμως ότι θα εγγράψουμε μέλη στις οικείες Ενώσεις όλους τους συναδέλφους που μπορούν στο πρώτο εξάμηνο της εργασιακής τους ζωής να πιστοποιήσουν ότι έχουν σχέση εργασίας σε εκδοτική επιχείρηση και μπορούν να γίνουν δόκιμα μέλη. Νέο εργασιακό μοντέλο σταθερής απασχόλησης με σχέση εργασίας και κατάργηση του εργολαβικού μπλοκ. ΙΚΑ και ΤΕΒΕ δεν έχουν καμία σχέση με τη δημοσιογραφία.

Πριν λίγα χρόνια ήταν θέμα γοήτρου και στάτους για ορισμένους εκδότες να συμπληρώσουν την εικόνα της εκδοτικής τους επιχείρησης με ένα ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και σύντομα με ένα πρωτόγονο site που μάλλον τους δυσφημούσε.

Γρήγορα περάσαμε στην πλήρη μεταφορά της δημοσιογραφικής ύλης στα site των παραδοσιακών μέσων με τα ίδια λογότυπα και συναλλαγές στα ίδια λογιστήρια και εγγραφές αναλυτικής λογιστικής στα ίδια βιβλία.

Δειλά δειλά έκαναν την εμφάνισή τους και αμιγή ηλεκτρονικά μέσα στο διαδίκτυο κατά δήλωση δε του εκδότη τους συνιστούσαν ηλεκτρονικές εφημερίδες.

Η επόμενη φάση ήταν να διαμορφωθεί μια νέα βάση ΜΜΕ. Τα new media τα οποία εύκολα μπορεί να δει κανείς ότι είναι τα πόρταλ των κάθετων μονάδων των εκδοτικών οίκων και οι αυτοπροσδιοριζόμενες επιχειρήσεις ηλεκτρονικών ΜΜΕ στο ίντερνετ, όπως τουλάχιστον δηλώνονται στην εφορία για να εισπράττουν διαφήμιση.

Με την πλεονεκτική συμπερίληψη σε μία μορφή διανομής όλων των υπολοίπων μορφών διανομής άρχισαν να υπεραντλούν διαφήμιση η οποία άγγιξε ύψη ρεκόρ στις δυο τελευταίες εκλογικές αναμετρήσεις. Ανοίγει κανείς ένα πόρταλ και βλέπει τηλεόραση, βίντεο on demand, ακούει ραδιόφωνο και κατά παραγγελία συνεντεύξεις, διαβάζει εφημερίδα και κάθε λογής περιοδικά. Νέες συσκευές υποστηρίζουν αυτές τις λειτουργίες. Τα νέα κινητά τηλέφωνα τείνουν να γίνουν με την οθόνη τους η μικροεκδοχή ενός new media, το ηλεκτρονικό βιβλίο, τα tablets.

Αυτή όμως η μορφή διανομής με ευθύνη της πολιτείας δεν αναγνωρίζεται ως ΜΜΕ από τη διεύθυνση εποπτείας ΜΜΕ, ενώ η ίδια πολιτεία με άλλους νόμους τα αναγνωρίζει και η εφορία τα φορολογεί.

Το αποτέλεσμα είναι χιλιάδες συνάδελφοι όμηροι και μια απίστευτη κομπίνα όμοια με την κλοπή του ΦΠΑ σε σχέση με το αγγελιόσημο. Οι συνάδελφοι χωρίς ασφάλιση στο ΤΣΠΕΑΘ, χωρίς συνδικαλιστική στέγη, χωρίς εργασιακά δικαιώματα, ασφαλισμένοι με άλλες ειδικότητες στο ΙΚΑ και άπειροι στον αριθμό μπλοκάκηδες.

Όλοι μας μάρτυρες μιας απίστευτης εφεύρεσης. ΟΙ διαφημίσεις στο ίντερνετ λένε δεν έχουν αγγελιόσημο. Σωστά. Αλλά αυτό δεν αφορά τα ΜΜΕ και αυτού του τύπου τη διανομή. Το θέμα αναλύθηκε νωρίτερα. Ας σταθούμε όμως στις πρώτες παρατηρήσεις μας.
Τα μπλοκάκια κατακυρίευσαν τη συγκεκριμένη μορφή διανομής. Οι ασφαλιστικές εισφορές είναι μηδενικές έως αστείες για κάποιους ενταγμένους στο ΙΚΑ και πάντως το αγγελιόσημο συνιστά επιπλέον κέρδος 20% που ισομοιράζονται εκδότες και διαφημιστές κλέβοντας κράτος, ταμεία, ασφαλισμένους και διαφημιζόμενους.

Το κόστος των αμοιβών δεν παραπέμπει σε μία και κύρια εργασία. Το λειτουργικό κόστος είναι δραματικά μειωμένο και με εξαφάνιση μάλιστα πολλών σημερινών ειδικοτήτων κυρίως τεχνικών και διοικητικών.

Δεν χρειάζεται πλειάδα συντακτών παρά μόνο χρήση της υπάρχουσας δημοσιογραφικής ύλης από το news room κάποιου άλλου μέσου. Με απλά λόγια βρισκόμαστε στο πρόδρομο στάδιο της μιας και ενιαίας σύνταξης ειδήσεων που είναι σε θέση και να νοικιάσει και να πουλήσει τη δημοσιογραφική ύλη σαν να μην πρόκειται για πνευματική εργασία αλλά για λινοτυπία. Στοιχειοθεσία.

Ο δημιουργός είναι αυτός που χάνει και όλοι οι άλλοι κερδίζουν.

Οποιοδήποτε θέμα θα ήθελε κανείς να θίξει σήμερα μπορεί να απαντηθεί μόνον εάν δει κανείς την προοπτική και την ανάγκη να δράσουμε.
Το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των ΜΜΕ είναι τρύπιο και ατελές. Τα κενά είναι μεγάλα. Είναι κατά κύριο λόγο κενά που αφορούν στην ιδιότυπη ελληνική εφεύρεση να νομοθετεί ο καθένας χωρίς μελέτη επιπτώσεων και αλληλεπιδράσεων έξω από το χώρο ευθύνης του.

Οι νόμοι χρειάζονται τον Καποδίστρια τους. Χρειάζονται τον εκσυγχρονισμό τους με την απαραίτητη υιοθέτηση κάθε ευρωπαϊκής οδηγίας και διεθνούς εμπειρίας. Πρέπει να ξαναγραφτεί η ιστορία για το τι είναι ΜΜΕ, τι είναι δημοσιογραφία και ποιος είναι δημοσιογράφος.

Πρέπει οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα να είναι σαφή και απαραβίαστα. Πρέπει η δεοντολογία να είναι ευαγγέλιο και η αξία της υπογραφής παράσημο στο πέτο του κάθε δημοσιογράφου. Αυτά θα συμπαρασύρουν και τη λύση σχεδόν του συνόλου των ζητημάτων που μας απασχολούν.

Επιστρέφω όμως στα προηγούμενα…
Μόνον με συνολική προσέγγιση και ευρεία οπτική γωνία, θα καταφέρουμε να θωρακίσουμε το ασφαλιστικό μας σύστημα και το αγγελιόσημο. Αυτό προϋποθέτει όμως ότι θα εγγράψουμε μέλη στις οικείες Ενώσεις όλους τους συναδέλφους που μπορούν στο πρώτο εξάμηνο της εργασιακής τους ζωής να πιστοποιήσουν ότι έχουν σχέση εργασίας σε εκδοτική επιχείρηση και μπορούν να γίνουν δόκιμα μέλη. Αυτό θα πολλαπλασιάσει τις δυνάμεις μας που αυτή τη στιγμή είναι εκ των πραγμάτων μοιρασμένες διότι κάθε κομμάτι έχει διαφορετικές προσεγγίσεις και ρυθμίσεις και συνεπώς και διαφορετικές διεκδικήσεις.

Θα ‘λεγα λοιπόν ότι έχει αξία μόνον εάν μιλάμε για το πώς ο συντονιστικός ρόλος της ΠΟΕΣΥ μπορεί να μας συνενώσει όλους και να διεκδικήσει συνολική αλλαγή του τοπίου.

Συμπερασματικά, αυτά σημαίνουν ότι πρέπει να πιέσουμε για:
Νέο νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας των ΜΜΕ Μιλάμε για νέο Καποδίστρια.
Κάλυψη υποχρεώσεων και δικαιωμάτων κάθε μορφής διανομής.
Ένταξη των new media στο κανονιστικό πλαίσιο των ΜΜΕ με υιοθέτηση νέου τρόπου μέτρησης του επηρεασμού τους όπως η επισκεψιμότητα και η αναγνωσιμότητα σαν κλάσμα, που θα επιτρέπει σε αυτή την επιχείρηση να διεκδικεί το δικό της μερίδιο στην κρατική διαφήμιση.

Νέο εργασιακό μοντέλο σταθερής απασχόλησης με σχέση εργασίας και κατάργηση του εργολαβικού μπλόκ. ΙΚΑ και ΤΕΒΕ δεν έχουν καμία σχέση με τη δημοσιογραφία και αυτό μπορεί να επιβεβαιωθεί μόνον εάν οι Ενώσεις δεχθούν να εγγράφουν δόκιμα μέλη κάθε νέο που προσκομίζει αποδεικτικό σύμβασης εργασίας πλέον του 6μήνου.

Πλαίσιο δεοντολογίας με σαφή υποχρέωση λογοδοσίας. Η αντιμετώπιση του προβλήματος της ανυποληψίας μας είναι κρίσιμο να αντιμετωπιστεί γρήγορα από εμάς τους ίδιους για να ξαναδώσουμε αξία στη δουλειά μας και να κλείσουμε τις πόρτες και τα παράθυρα σε κάθε τυχάρπαστο που μπαίνει στην αγορά εργασίας ως δημοσιογράφος και στην πραγματικότητα δουλεύει ως ντίλερ».

Βασίλης Βασιλόπουλος
Μέλος Δ.Σ ΠΟΕΣΥ
και μέλος επιτροπής
Νέων Μέσων και Τεχνολογιών της ΠΟΕΣΥ

Written by gr.mme.observer

10 Δεκεμβρίου 2009 στις 11:33 μμ

Αρέσει σε %d bloggers: