New Media στην Ελλάδα

Τεκμηρίωση για τα Μέσα Ενημέρωσης με ψηφιακή διανομή (και όχι μόνο…)

Περιοδικά με οθόνη (με τη βοήθεια κινητού τηλεφώνου)

[του Χρήστου Ξανθάκη, από την Κυρ. Ελευθεροτυπία] Οταν η κρίση δαγκώνει και οι αναγνώστες μεταμορφώνονται σε τηλεθεατές, πώς πρέπει να δράσουν τα περιοδικά για να μην έχουν τη μοίρα των δεινοσαύρων;

Υπάρχει η λύση του στιλπνού χάρτου και των έντονων χρωμάτων, υπάρχει κόσμος που ορκίζεται στις πολλές σελίδες, υπάρχει και το φάρμακο της ποιότητας στην αρθρογραφία.

Υπάρχουν, όμως, και τα πάσης φύσεως τρικ. Διπλά και τριπλά εξώφυλλα, αμφίδρομη διαμόρφωση των κειμένων, ανοίγματα που μοιάζουν με καθρέφτες, ό,τι βάλει ο νους και η φαντασία έχει δοκιμαστεί και στις περισσότερες των περιπτώσεων πάλι στους συμπαθείς δεινόσαυρους γυρνάμε.

Αλλά η ελπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία! Και μπορεί ο γηραιός σκύλος να μη μαθαίνει καινούρια κόλπα, ο γηραιότατος ωστόσο κλάδος των περιοδικών είναι έτοιμος να χρησιμοποιήσει κάθε σανίδα σωτηρίας για να τα βγάλει πέρα. Βλέπε τον QR Code, άλλως πώς τον κώδικα της Ταχείας Απάντησης (Quick Response), που εφευρέθηκε στην Ιαπωνία το 1994.

Ενα σύστημα ανάλογο του γνωστού σε όλους μας Bar Code, του κώδικα δηλαδή που μπαίνει σε κάθε είδους προϊόντα και προσφέρει πληροφορίες για την τιμή τους. Κάπως έτσι λειτουργεί και ο QR code, συνοδεύοντας αντικείμενα και προϊόντα όλων των ειδών, ενώ τον αποκρυπτογραφούν κινητά τηλέφωνα ή ιντερνετικές κάμερες.

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ταχυδρόμηση υλικών, σε αγγελίες, σε σήματα και κάρτες, σε στάσεις λεωφορείων και πωλήσεις σπιτιών, σε κάθε περίπτωση που απαιτεί info εδώ και τώρα.

Σημαδεύεις τον QR code με την κάμερα του κινητού (αφού έχεις προηγουμένως συνδεθεί με τη σχετική υπηρεσία), τον βιντεοσκοπείς, στέλνεις το σήμα και στην οθόνη σου εμφανίζονται τα δέοντα. Ανάλογη φυσικά είναι η διαδικασία με την ιντερνετική κάμερα και το μόνιτορ του κομπιούτερ.

Καλά μέχρι εδώ, αλλά πώς θα φανεί χρήσιμη η συγκεκριμένη τεχνολογία στα περιοδικά; Μα με την «Aug-mented Reality», τη μέθοδο της «Διευρυμένης Πραγματικότητας»!

Η οποία πάνω κάτω έχει ως εξής: Πλάι σε ένα θέμα του περιοδικού, είτε αυτό αφορά το ημερολόγιο της Pirelli είτε τη νέα ταινία του στούντιο Disney, υπάρχει ένας QR code.

Φέρνεις απέναντί του την κάμερα του κινητού ή του κομπιούτερ, κεντράρεις και αμέσως στην οθόνη του τηλεφώνου σου ή στο μόνιτορ του υπολογιστή εμφανίζεται το σχετικό βιντεάκι με τα κορίτσια από τη φωτογράφηση του ημερολογίου, με τους πρωταγωνιστές από το φιλμ, με τα αντικείμενα από το ρεπορτάζ αγοράς σε τρισδιάστατη εκδοχή, με ό,τι έχει τέλος πάντων «φορτώσει» το περιοδικό τη «διευρυμένη» του πραγματικότητα.

Παραδείγματα; Τον τελευταίο μήνα ο QR code εμφανίστηκε στο αμερικάνικο ανδρικό περιοδικό «Esquire», στο υψηλού κύρους και στυλ περιοδικό ντιζάιν «Wallpaper» και στο ποικίλης ύλης ιταλικό εβδομαδιαίο (και ιδιοκτησίας Μπερλουσκόνι) «Panorama».

Ολα τους χαρακτήρισαν το φρέσκο τρικ καταπληκτική εξέλιξη της τεχνολογίας, που θα διευρύνει τους ορίζοντες των αναγνωστών και θα τους χαρίσει πρωτόγνωρες εμπειρίες.

Οπως δήλωσε και εκπρόσωπος του Barbarian Group, που επιμελήθηκε την Augmented Reality στο «Esquire»: «Θέλαμε να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε με τη σύζευξη περιοδικού και κομπιούτερ. Να δούμε πώς μπορεί να προκύψει ένα μαγικό άθροισμα των δυνατοτήτων τους, με το σύνολο να υπερβαίνει τα επιμέρους τμήματα.

»Δεν ήταν πρόθεσή μας να πουλήσουμε μούρη με το τεχνολογικό μας επίτευγμα αλλά να φορτίσουμε με προστιθέμενη αξία, που θα μας φέρει εισπράξεις, τα στόρι του περιοδικού».

Το αποτέλεσμα; Εντάξει, δεν είναι και καμιά «καινούρια διάσταση στην ανάγνωση», όπως προσπαθεί να μας πείσει το «Wallpaper», και για την ώρα λειτουργεί ως σεμνή και ταπεινή συνοδεία στην κυρίως ύλη.

Κι αν είναι απούσα η κυρίως ύλη δεν σώζεται το έντυπο ούτε με Aug-mented Reality ούτε με καμία δοξολογία στους θεούς και δαίμονες της τεχνολογίας. Αλλά, αν έχεις υμνήσει ως σωτήρα το σουντόκου, ο QR code είναι κι αυτός μια κάποια λύση…

Written by gr.mme.observer

4 Ιανουαρίου 2010 στις 4:35 μμ

Αρέσει σε %d bloggers: