New Media στην Ελλάδα

Τεκμηρίωση για τα Μέσα Ενημέρωσης με ψηφιακή διανομή (και όχι μόνο…)

Μεταγραφή τώρα, τον Σαρκοζύ ή έστω τον Ερντογάν…

[του Βασίλη Βασιλόπουλου] Πρόσφατα η Τουρκία απαίτησε από την google που εδρεύει στην Ιρλανδία περίπου 30 εκατομμύρια ευρώ, διότι η φοροαποφυγή λόγω  διαφημιστικών καταχωρήσεων είχε λάβει τεράστιες διαστάσεις. Το ζήτημα αφορούσε στα google adwords (google ads) και τους τρόπους  που μπορεί κανείς να διαφημίζεται χωρίς φόρο στη χώρα του και χωρίς εισφορά αγγελιοσήμου.  Για τους πελάτες της  google,  η οποία λειτουργεί υπο το βρετανικό νομικό πλαίσιο, διότι εκεί παραπέμπει για διαφορές,   είναι κέρδος να μην πληρώνουν φόρο στη χώρα τους, όπως σαφώς ισχυρίζεται και η εμπορική πολιτική διαφημιστών και εκδοτών του ιντερνετ.

Αξίζει όμως να δεί κανείς ποιοί είναι οι πελάτες. Πρόκειται αποδεδειγμένα για σχεδόν ολόκληρο το πολιτικό προσωπικό της προηγούμενης και της σημερινής Βουλής και κυρίως πρόκειται για τα κόμματά τους. Συγκεκριμένα στην περίοδο των ευρωεκλογών και για να προσδιορίσουμε στα όρια των κομμάτων εξουσίας τη συζήτηση, το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ δαπάνησαν χρήματα για να διαφημιστούν στο διαδίκτυο αποφεύγοντας να πληρώσουν το αγγελιόσημο που αναλογούσε.

Στις επισημάνσεις, οι του ΠΑΣΟΚ διόρθωσαν με μεγαλύτερο λάθος, λίγους μήνες μετά, διαφημιζόμενοι μόνον στα google ads. Οι της τότε κυβέρνησης της ΝΔ συνέχισαν απτόητοι βάζοντας διαφημίσεις σε ότι σερνόταν και σε ότι κολυμπούσε στη λάσπη του δικτύου. Φοροαπέφευγαν και εισφοροαπεύφευγαν όπως ο υπουργός με την offshore.

Εάν αυτή είναι μια εικόνα της σημερινής διαδικτυακής  πραγματικότητας, τότε το άλλο κομμάτι που συμπληρώνει τις τελευταίες ημέρες ο Σαρκοζύ, είναι ακόμη πιο ενδιαφέρον. Αυτός ο «περίεργος» τύπος λοιπόν αποφάσισε ότι πρέπει να μπεί τέλος  στον πλουτισμό ορισμένων στο Ιντερνετ δίχως όρια και αποζημιώσεις και γι’αυτό το λόγο απαιτεί 900 εκατομμύρια ευρώ από την google. Ειδικότερα, επιχειρεί να βοηθήσει τον τύπο και τους εκδότες βιβλίων όχι κάνοντας τα στραβά μάτια για να φοροδιαφεύγουν, αλλά επιβάλλοντας κανόνες σε όλους και φορολογώντας το τζίρο κολοσσών όπως η Google, η MSN (Microsoft) ή η Yahoo.

Όπως γράφει και η Σόνια Χαϊμαντά στην ΗΜΕΡΗΣΙΑ, το μέτρο προτείνεται να ισχύσει για όλους τους παρόχους που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη, ανεξαρτήτως έδρας, με την προϋπόθεση οι υπηρεσίες τους να χρησιμοποιούνται από χρήστες στη Γαλλία. Όπως επισημαίνει συντάκτης της σχετικής κυβερνητικής μελέτης, Γκιγιόμ Τσερούτι, στόχος του μέτρου είναι «να βάλει τέλος στον πλουτισμό ορισμένων στο Ιντερνετ δίχως όρια και αποζημιώσεις».

Θα πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι η λέξη «φόρος» δεν χρησιμοποιείται ευθέως στην έκθεση, αλλά καθίσταται αυτονόητη μέσω της υποχρέωσης που προβλέπει για τους παρόχους να δηλώνουν τα διαφημιστικά τους έσοδα στο κράτος, καθώς και της πρότασης για αναθεώρηση του καθεστώτος για την επιβολή ΦΠΑ από τις διαδικτυακές πωλήσεις. Ανάλογα μέτρα προτείνονται και για τους παρόχους πρόσβασης στο Διαδίκτυο (ISPs), με στόχο την εξεύρεση «δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ» για τη χρηματοδότηση κλάδων που έχουν πληγεί από την ανεξέλεγκτη διαδικτυακή επανάσταση.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται μάλιστα στη μουσική βιομηχανία, που σύμφωνα με τον κ. Τσερούτι «έκανε κακή αρχή» και διανύει «μια δραματική κατάσταση». Η έκθεση προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία επιδοτούμενων καρτών για την online αγορά μουσικής, αξίας 50 ευρώ, τα 20 εκατ. των οποίων θα επιδοτούνται από το κράτος.

Με αυτές τις λίγες αναφορές αρκεί κάποιος στη χώρα μας να περάσει αυτόματα στη μελαγχολία αφού και μόνον η σκέψη της επικράτησης του τίποτα, αποκαρδιώνει κάθε καλόπιστο συζητητή. Το απόλυτο τίποτα και την αδράνεια πρέπει να παλέψουμε στην επόμενη περίοδο, αυτή που ο σημερινός πρωθυπουργός έχει χαρακτηρίσει ως εποχή της μάχης για το αυτονόητο. Σήμερα στη χώρα μας πρέπει να ξεκινήσεις όπως στο μπιλιάρδο με τη μαντέκα στη στέκα. Εφόσον, βρεις κάποιον ( όπως ο δεύτερος κανόνας …βρίσκουμε μπίλια)  που να δηλώνει εθελοντικά αρμόδιος, πρέπει να πείσεις ότι ήδη από χθες έπρεπε να έχουν μελετήσει οι εξουσιαστές τους κανόνες λειτουργίας των ΜΜΕ στη χώρα μας. Σήμερα, μια μερα μετά από το χθες, οι αντεξουσιαστές(!) της παρούσας κυβέρνησης ας μην αργήσουν άλλο και ας ξεκινήσουν βάζοντας μαντέκα στη στέκα τους εντοπίζοντας τα new media και τους νόμους που πρέπει να διέπουν τη λειτουργία τους. Υιοθετώντας ένα πλαίσιο μέτρων στήριξης του τύπου πριν οδηγηθούμε σε ακραίες καταστάσεις. Σταματώντας φαινόμενα Μπερλουσκονισμού τώρα. Στηρίζοντας τις εργασιακές σχέσεις, τα δημόσια έσοδα και το ασφαλιστικό σύστημα μη επιτρέποντας την φορο-αποφυγή και εισφορο-αποφυγή.

Written by gr.mme.observer

10 Ιανουαρίου 2010 στις 10:10 πμ

Αρέσει σε %d bloggers: