New Media στην Ελλάδα

Τεκμηρίωση για τα Μέσα Ενημέρωσης με ψηφιακή διανομή (και όχι μόνο…)

Νέες ισορροπίες μεταξύ διαδικτύου και τηλεόρασης

[ετήσια έκθεση της Deloitte] Την κυριαρχία της τηλεόρασης και του ραδιοφώνου όσον αφορά την «κατανάλωση» περιεχομένου και για το 2010, την ολοένα και μεγαλύτερη σύγκλιση μεταξύ της τηλεόρασης και του διαδικτύου και την αύξηση της διαφήμισης στο δεύτερο, αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξη υπηρεσιών όπως το VOD (video on demand) προβλέπει η Deloitte στη σχετική ετήσια έκδοση που έδωσε στη δημοσιότητα.

Στην έκθεση αυτή παρά την κυριαρχία των παραδοσιακών ηλεκτρονικών μέσων για μία ακόμη χρονιά, καθίσταται σαφές ότι το διαδίκτυο τελικά, αντίθετα με ό,τι είχε εκτιμηθεί αρχικά, δεν ανταγωνίζεται τόσο τα έντυπα Μέσα Ενημέρωσης -όπου σε αρκετές περιπτώσεις εκεί όπου έχουν βρεθεί οι ισορροπίες τα δύο μέσα λειτουργούν υποστηρικτικά διευρύνοντας τα έσοδα των εκδοτικών οργανισμών- όσο τα ηλεκτρονικά, των οποίων το περιεχόμενο εμφανίζεται ολοένα και πιο συχνά και οργανωμένα, μέσω του ίντερνετ.

Σημειολογικά αξιοσημείωτο, είναι ότι στην έκθεση δεν γίνεται πλέον λόγος για τηλεθέαση ή ακροαματικότητα, αλλά για «κατανάλωση περιεχομένου» από διαφορετικές πηγές.

Τηλεόραση, ραδιόφωνο και διαδίκτυο
Σύμφωνα με την πρόβλεψη της Deloitte, η διαφημιστική δαπάνη στην τηλεόραση, σε παγκόσμια κλίμακα εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 180 δισεκατομμύρια δολάρια το 2010.

Αντίστοιχα οι λεγόμενες γραμμικές τηλεοπτικές υπηρεσίες (π.χ. προγραμματισμένες εκπομπές μέσω παραδοσιακής τηλεόρασης, του Ιντερνετ ή κινητής τηλεφωνίας, με τα οποία το περιεχόμενο «ωθείται» στους θεατές) εκτιμάται ότι θα κυριαρχήσουν στην αγορά, ενώ ειδικότερα όσον αφορά το διαδίκτυο, η διαφημιστική του δαπάνη, αναμένεται να φτάσει στα 63 δισεκατομμύρια δολάρια.

Σε επίπεδο κατανάλωσης τηλεοπτικών υπηρεσιών, το 90% αναμένεται ότι θα προέρχεται από τις γραμμικές τηλεοπτικές υπηρεσίες, ενώ το υπόλοιπο 10% από τις μη γραμμικές (όπως κατ’ αίτηση ταινίες VOD ή δελτία ειδήσεων, τα οποία ο θεατής «αποσπά» από το δίκτυο).

Επίσης και όσον αφορά τις ραδιοφωνικές μεταδόσεις, αναμένεται ότι η «κατανάλωση» γραμμικών υπηρεσιών (μέσω παραδοσιακής μετάδοσης, διαδικτύου κ.λπ.) θα κυμανθεί περί το 80%.

Επισημαίνεται ότι το ποσοστό αυτό διαμορφώνεται ουσιαστικά από τις «εκπαιδευμένες» στο κατέβασμα ηχητικού περιεχομένου χώρες. Στις λιγότερο ανεπτυγμένες διαδικτυακά περιοχές -όπως η Ελλάδα- το ποσοστό των γραμμικών ραδιοφωνικών υπηρεσιών, αγγίζει σχεδόν το σύνολο των μεταδόσεων.

Ανοδικά η Online διαφήμιση
Η διαδικτυακή διαφήμιση και το 2010 θα παρουσιάσει αύξηση, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Deloitte, όχι μόνο από πλευράς αξίας, αλλά και από πλευράς μεριδίου στο σύνολο των μέσων.

Ειδικότερα η εταιρεία εκτιμά ότι το μερίδιο του διαδικτύου θα διευρυνθεί και στο τέλος όχι του 2010, αλλά του 2011, αναμένεται να ανέλθει στο 15% της δαπάνης στα μέσα επικοινωνίας (ΜΜΕ, διαδίκτυο, υπαίθρια διαφήμιση και σινεμά), από το 10% του 2009.

Επισημαίνεται βέβαια ότι η αύξηση αυτή θα προέλθει από τη «μετανάστευση» κυρίως του τηλεοπτικού περιεχομένου στο διαδίκτυο αλλά και από την «αναδιάταξη» που καταγράφεται σε άλλες μορφές διαφήμισης, όπως η υπαίθρια και το σινεμά.

Σύμφωνα με την Delloite, η σχέση μεταξύ της τηλεόρασης και του διαδικτύου, είναι πάρα πολύ στενή και θα γίνει ακόμα στενότερη το 2010, με την ανάπτυξη τηλεοπτικών υπηρεσιών μέσω διαδικτύου.

Video On Demand
Μπορεί το μερίδιο της υπηρεσίας να ήταν μικρό το 2009 και να εκτιμάται ότι θα παραμείνει μικρό το 2010, παρά ταύτα αναμένεται ραγδαία ανάπτυξη που θα αγγίξει το 100% μέσα στο 2010.

Στο πλαίσιο αυτό εκτιμάται ότι θα υπάρξει έκρηξη στον τομέα της παροχής μη γραμμικών τηλεοπτικών υπηρεσιών, η οποία θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια.

Η TV πάει στο 3D
Σύμφωνα την Deloitte, η επένδυση στην τρισδιάστατη τηλεόραση θα είναι σημαντική, ενώ εκτιμάται ότι θα κάνουν την εμφάνισή τους ολοένα και περισσότερα τρισδιάστατα κανάλια τόσο στη Βόρεια Αμερική, όσο και στην Ευρώπη.

Παρά ταύτα επισημαίνεται ότι το περιθώριο κέρδους της συγκεκριμένης επένδυσης είναι ακόμη μικρό -λόγω του υψηλού κόστους παραγωγής του τρισδιάστατου περιεχομένου- πράγμα που υποδεικνύει ότι η βιωσιμότητα της επένδυσης μπορεί να είναι εφικτή μόνο μέσω του συνδρομητικού μοντέλου.

Πάντως πολλές εταιρείες επενδύουν στο 3D σε μια προσπάθεια να διαφοροποιηθούν -παρέχοντας κάτι περισσότερο- στον ολοένα και μεγαλύτερο ανταγωνισμό για την παροχή περιεχομένου, ο οποίος πλέον προέρχεται από το διαδίκτυο.

[άρθρο του Στέλιου Ιωάννου, στη Ναυτεμπορική]

Written by gr.mme.observer

22 Φεβρουαρίου 2010 στις 8:01 μμ

Αρέσει σε %d bloggers: